خرید کلید هوایی

اگر قصد خرید کلید هوایی را دارید، نکات زیادی هستند که باید در نظر بگیرید چرا که این محصول نسبت به سایر نمونه‌های مشابه و یا جایگزین، ساختار و عملکرد پیچیده‌تری داشته و جزئیات بیشتری نیز برای تهیه آن مطرح است. همچنین از آنجا که کلید‌های هوایی در مصارف خاص و حساس صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند، مهم است که حتما بهترین گزینه را مطابق با نیاز‌هایتان تهیه کنید تا از بروز مشکل در سیستم جلوگیری شود.

اگر قصد خرید کلید هوایی را دارید، می‌توانید در فروشگاه سایت رها صنعت انواع مختلفی از این محصول را با ویژگی‌های مختلف و شرایط خرید مناسب تهیه کنید اما پیش از این کار، توصیه می‌شود در ادامه این راهنمای خرید کلید هوایی همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را برای خرید به دست بیاورید.

کلید هوایی چیست؟ همه چیز درباره کلید هوایی!

کلید هوایی (Air Circuit Breaker)، عضوی دیگر از خانواده بریکر‌ها است. این کلید بر خلاف نامش با هوا کار نمی‌کند بلکه وظیفه دارد تا جرقه‌ها را در فضایی پر از هوا کنترل کند و از این رو به آن کلید هوایی گفته می‌شود؛ البته در باره جزئیات عملکرد این کلید در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد. این کلید یک المان اتوماتیک است به این معنی که نه برای قطع و نه برای وصل شدن آن نیازی به اپراتور وجود ندارد و کلید خود می‌تواند در شرایط خطر به شکل اتوماتیک قطع شده و پس از رفع خطر مجددا به مدار باز گردد.

لازم به ذکر است که کلید هوایی یک کلید برای مدارات فشار ضعیف جریان بالا، معمولا از 630 تا 6300 آمپری به کار گرفته می‌شود و معمولا مصارف عادی و خانگی ندارد.

کاربرد کلید هوایی: هرآنچه که باید بدانید!

مهم‌ترین موضوعی که باید در راهنمای خرید کلید هوایی به آن اشاره شود، کاربرد این محصول است. کلید هوایی در واقع یک المان محافظتی است اما المان‌های حفاظتی اتوماتیک دیگری مانند این محصول وجود دارند پس چرا باید از این نوع کلید استفاده شود که قیمت نسبتا بالا‌تری هم در مقابل مابقی موارد مشابه دارد؟ دو پاسخ برای این سوال وجود دارد؛ اول مزایای این محصول هستند که در ادامه تشریح خواهیم کرد و موضوع بعدی، عملکرد خاص کلید‌های هوایی است. کلید‌هایی هوایی می‌توانند اطفای حریق را در یک محفظه پر از هوا انجام دهند بدون اینکه جرقه یا حریق به بیرون از کلید درز کند و این شرایط ایمنی‌ای بی‌نظیر برای فضا ایجاد می‌کند. کاربرد این کلید‌ها معمولا در ورودی تابلو‌ها است و در همۀ تابلوهای برق فشار ضعیف مانند صنایع سیمان، صنعت نفت و مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم جریان بالایی دارد و هم برقراری (Selectivity) کامل و قابل اطمینان بین کلیدهای ورودی و کلیدهای خروجی که معمولا از نوع کلید اتوماتیک (کمپکت) هستند، ضروری است.

مزایای استفاده از کلید هوایی

همانطور که گفته شد، دلیل محبوبیت بالای کلید‌های هوایی، مزایا فنی متنوعی است که دارند. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • ‌ احتمال خطر آتش سوزی ناشی از روغن وجود ندارد
  • خاموش کردن قوس در هنگام کار با AIR BLAST بسیار سریع‌تر است
  • نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کم‌تری نسبت به قطع‌کننده مدار روغن دارد
  • سرعت شکست مدار شکن در حین کار با کلید ایر بلاست بسیار بالاتر است
  • مدت قوس برای تمام مقادیر وقفه‌های جریان‌های کوچک و همچنین زیاد یک‌سان است
  • پایداری سیستم را می‌توان به خوبی حفظ کرد زیرا به سرعت عملکرد قطع‌کننده مدار بستگی دارد
  • از آنجایی که مدت قوس پایین‌تر است، بنابراین مقدار کم‌تری از گرمای قوس به کنتاکت‌های حامل جریان جذب می‌شود؛ بنابراین عمر مفید کنتاکت‌ها طولانی‌تر خواهد بود

در مقابل این مزایا، یک‌سری معایب هم برای این کلید‌ها وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • همچنین احتمال نشت فشار هوا از محل اتصال لوله‌های هوا وجود دارد
  • ‌برای انجام عملیات مکرر، داشتن کمپرسور هوا با ظرفیت کافی ضروری است
  • تعمیر و نگهداری مکرر کمپرسور، لوله‌های هوای مرتبط و تجهیزات کنترل اتوماتیک نیز مورد نیاز است
  • به دلیل قطع جریان با سرعت بالا، همیشه احتمال افزایش نرخ بالای ولتاژ مجدد و قطع جریان وجود دارد.

لازم به ذکر است که نوعی کلید تحت عنوان کلید خلاء به تازگی وارد بازار شده که رقیب اصلی کلید هوایی به شمار می‌رود و تقریبا هیچ نقطه ضعفی ندارد اما به واسطه قیمت بسیار بالا‌تر، فعلا کلید هوایی محبوبیت بالاتری دارد.

انواع کلید هوایی: دنیای کلید های هوایی

هدف اصلی راهنمای خرید کلید هوایی شناخت هر چه بیشتر این محصول است. به صورت کلی، کلید هوایی دو نوع دارد که در ادامه هر کدام را تشریح کرده‌ایم.

کلید هوایی ساده: کلید هوایی ساده، نوعی ابتدایی از کلید‌های هوایی است و تمام فعالیت‌های این کلید بر اساس ساختار ابتدایی این محصول است. این کلید‌ها به شکل کلی سه تیپ متفاوت دارند که عبارت‌اند از:

  • کلید هوایی تیپA  (کلید هوایی از نوع قطعه ساده): کلید هوایی از نوع قطع ساده، ساده‌ترین نوع کلید هوایی است که در آن کنتاکت‌ها به شکل دو شاخه ساخته می‌شوند. در ابتدا آرک در کوتاه‌ترین فاصله بین شاخک‌ها بوجود آمده و سپس این آرک تولید شده به شکل پیوسته توسط جریان‌های همرفتی تولید شده به واسطه گرم شدن هوا و برهم‌کنش میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی، به سمت بالا هدایت می‌شود. زمانی که حرکت آرک به سمت بالا است، مسیر آرک بین کنتاکت‌ها طولانی‌تر شده و در نتیجه، آرک سرد می‌شود. این کلید هوایی برای حفاظت در مدار‌های LV یا ولتاژ پایین  (Low voltage) در حدود 500 ولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • کلید هوایی تیپB  (کلید هوایی از نوع قطع‌کننده با دمنده مغناطیسی): کلید هوایی خاموش‌کننده با نیروی مغناطیسی می‌تواند هنگام بروز مشکل و تشکیل آرک، با کنترل میدان مغناطیسی، جرقه را خاموش کند. این فرایند به کمک سیم‌پیچ‌هایی که به مدار اصلی متصل هستند، انجام می‌شود. در واقع سیم‌پیچ‌ها با استفاده از تولید یک میدان مغناطیسی خفیف، هدایت جریان را انجام می‌دهد. اما این میدان مغناطیسی نیست که جرقه را داخل کلید کنترل می‌کند و تنها آن را به داخل مجاری می‌فرستد. جرقه، داخل مجاری سرد شده و در نهایت خاموش خواهد شد. این نوع کلید هوایی برای مدارهایی با ولتاژهای 11 کیلو ولت مناسب است.
  • کلید هوایی تیپ C (کلید هوایی از نوع قطع‌کننده با کانال هوا): این کلید یک کنتاکت اصلی و یک کنتاکت کمکی دارد. کنتاکت اصلی از جنس مس است و در کنار آن صفحاتی از جنس نقره با مقاومت کم‌تر وجود دارد. کنتاکت کمکی نیز از جنس آلیاژ مس است

کلید هوایی انفجاری: کلید هوایی انفجاری نوعی پیشرفته‌تر از کلید هوایی است که عملکردی دقیق‌تر و مناسب‌تر دارد. این کلید‌ها از نظر ساختاری پیچیده‌تر نسبت به نمونه‌های قبلی هستند. برخی از انواع این کلید عبارت‌اند از:

  • کلید هوایی انفجاری محوری: در کلید هوایی انفجار محوری، کنتاکت متحرک با کمک فشار فنر با کانتکت ثابت در تماس است. یک دهانه در کنتاکت ثابت وجود دارد که در حالت Normally close بریکر توسط نوک کنتاکت متحرک مسدود می‌شود. هنگامی که مشکل رخ داده و آرک بروز می‌کند، هوای با فشار بالا وارد محفظه قوس الکتریکی می‌شود. فشار هوا در مقابل با فشار فنر مقاومت می‌کند و در نهایت، فنر را تغییر شکل داده و با توجه به این فرایند، تماس متحرک از تماس ثابت خارج می‌شود و سوراخ نازل باز می‌شود. در این بین هوا با فشار بالا در امتداد قوس از طریق دهانه نازل تماس ثابت شروع به جریان می‌کند. این جریان محوری هوا در امتداد قوس از طریق دهانه نازل، قوس را طولانی‌تر و سردتر می‌کند، بنابراین ولتاژ قوس بسیار بالاتر از ولتاژ سیستم می‌شود، به این معنی که ولتاژ سیستم برای حفظ قوس کافی نیست و در نتیجه قوس خاموش می‌شود.
  • کلید هوایی با کنتاکت متحرک کشویی: در این نوع کلید انفجار محوری، یک کنتاکت متحرک روی یک پیستون با فنر پشتیبان، نصب می‌شود. برای باز کردن کلید، زمانی که فشار به‌مقدار از پیش تعیین‌شده‌ای برسد، هوا وارد محفظه آرک شده، کنتاکت متحرک را فشار می‌دهد و آرک در میان کنتاکت‌های ثابت و متحرک کشیده می‌شود. در نتیجه آرک توسط جریان محوری هوا خاموش می‌شود.
  • کلید هوایی انفجاری صلیبی: عملکرد ACB انفجار هوایی صلیبی نسبت به موارد قبلی خیلی پیچیده نیست. در این کلید، لوله انفجار به صورت عمود بر حرکت کنتاکت متحرک، در محفظه آرک ثابت شده و در طرف مقابل محفظه آرک نیز یک محفظه دود تعبیه شده است. هوای حاصل از انفجار می‌تواند به شکل مستقیم از طریق شکافی که روی بریکر تعبیه شده وارد محفظه دود شود. 

اجزای تشکیل دهنده کلید هوایی

برای اینکه بتوان کلید هوایی را به خوبی شناخت، نیاز است تا در ابتدا اجزای تشکیل دهنده این المان را به خوبی بشناسیم. برخی از اجزای مهم کلید هوایی عبارت‌اند از:

  • دکمه قطع کلید
  • دکمه وصل کلید
  • کنتاکت‌‌های اصلی
  • کنتاکت‌های جرقه‌زن
  • محفظه‌های جرقه‌گیر
  • ترمینال‌های ورودی و خروجی
  • نشان‌گرهای وضعیت قطع یا وصل کلید

این اجزا، کلی و مشترک بوده و تمامی انواع کلید‌های هوایی اجزای مذکور را دارند اما بسته به نوع و جزئیات عملکردی کلید، امکان دارد اجزای بیشتری نیز وجود دارند.

بهترین برند‌های کلید هوایی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هر راهنمای خرید کلید هوایی به آن اشاره شود، بررسی برندهای مختلف این محصول است. کلید هوایی به واسطه رواج بالا توسط برند‌های مختلفی تولید می‌شوند که برخی از این برند‌ها عبارت‌اند از:

  • کلید هوایی ABB.
  • کلید هوایی چینت
  • کلید هوایی ال اس
  • کلید هوایی زیمنس
  • کلید هوایی اشنایدر
  • کلید هوایی هیوندای
  • کلید هوایی پارس فانال
  • بهترین برند کلید هوایی

محصولات تولید شده توسط این محصول هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و توصیه می‌شود که درباره برند محصولی که قصد خرید آن را دارید، بیشتر تحقیق کنید.

مکانیز عملکرد کلید هوایی

دیگر نکته مهمی که باید در راهنمای خرید کلید هوایی به آن بپردازیم، طرز عملکرد این المان‌ها است چرا که به شما کمک می‌کند که این کلید را بهتر بشناسید. کلید‌های هوایی مکانیزم عملکرد نسبتا پیچیده‌ای دارند و از این رو در ادامه عملکرد این کلید را ساده‌سازی کرده‌ایم.

هدف اصلی کلید هوایی، به نوعی خفه کردن جرقه در یک محفظه هوای مخصص است تا آتش و جرقه به بیرون از کلید سرایت پیدا نکند. جرقه ایجاد شده در این کلید‌ها در نتیجه قوس الکتریکی است. این کلید‌ دارای یک کنتاکت اصلی از جنس مس و یک یک کنتاکت جرقه زن از جنس کربن است. وظیفه کنتاکت اصلی، عبور دادن جریان در زمان وصل بودن مدار و وظیفه کنتاکت جرقه‌زن و انتقال دادن جرقه‌های تولید شده از قطع کردن مدار به سمت محفظه‌ جرقه‌گیر است. در کلیدهای هوایی محفظه‌ای به نام جرقه‌گیر وجود دارد که پیشتر نیز به نام این بخش را بردیم. این جرقه‌گیر که به صورت شبکه‌ای و از جنس سیلیس و یا آزبست (Asbestos) ساخته می‌شوند. در محفظه‌ جرقه گیر، با بهره‌گیری از نیروی مغناطیسی یا دمنده‌ هوا، آرک به جرقه‌های کوچک تبدیل می‌شود، و از این رو کنترل و خاموش کردن آن‌ها راحت‌تر خواهد‌ بود. در لحظه قطع کلید، ابتدا کنتاکت‌های اصلی از هم جدا شده و در حالی که هنوز کنتاکت جرقه‌زن وصل است، سپس کنتاکت‌های جرقه‌زن قطع شده و جرقه ایجاد می‌شود.

تمامی این جرقه‌های تولید شده به سمت محفظه جرقه‌گیر هدایت می‌شوند. آرک الکتریکی ایجاد شده در محفظه جرقه‌گیر سردتر شده، و مسیر آن نیز طولانی‌‌تر از حالت عادی می‌شود. از این رو، ولتاژ جرقه بسیار بزرگ‌تر از ولتاژ سیستم در زمان کارکرد بریکر خواهد‌ شد. در انتها، آرک تضعیف شده و خاموش می‌شود. 

مهم‌ترین نکات در خرید کلید هوایی

تا به اینجای راهنمای خرید کلید هوایی، تلاش کردیم تا این محصول را به شکل کامل بررسی کنیم به این دلیل که بتوانید با شناخت کامل کلید هوایی و بررسی نیاز‌های خود بتوانید بهترین نمونه را انتخاب کنید. اما علاوه بر مشخصات این محصول، برخی نکات مهم در خرید کلید هوایی وجود دارند که باید در نظر بگیرید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

  • از اعتبار فروشنده اطمینان حاصل کنید
  • از اصالت محصول خریداری شده مطمئن شوید
  • ترجیحا از برند‌های مطرح کلید هوایی خرید کنید
  • پیش از خرید تمام مشخصات فنی محصول را بررسی کنید
  • محصولاتی را تهیه کنید که از خدمات پس از فروش مناسب برخوردار هستند

اینکه بتوانید مشخصات فنی یک کلید هوایی را به‌درستی بررسی کنید، نیاز است تا اطلاعت کافی در زمینه صنعت برق داشته باشید و در غیر این صورت توصیه می‌شود که پیش از خرید، حتما مشاوره فنی لازم را دریافت کنید.

خرید کلید هوایی از فروشگاه رها الکتریک

در فروشگاه رها صنعت، طیف گسترده‌ای از انواع کلید‌های هوایی وجود دارند که با شرایط ویژه، مانند ارائه خدمات پس از فروش معتبر، قیمت رقابتی و از همه مهم‌تر، مشاوره رایگان فروش به شما مشتریان گرامی ارائه می‌شوند. برای تهیه کلید حرارتی یا هر محصول دیگری در زمینه صنعت برق، می‌توانید به بخش فروشگاه سایت رها صنعت مراجعه کرده، محصول مورد نظر خود را انتخاب و در نهایت فرایند خرید را تکمیل کنید تا محصول خریداری شده در هر کجای کشور و در کوتاه‌ترین ممکن، زمان برای شما ارسال شود.

اینکه بتوانید در بین تنوع بالای محصولات پیچیده‌ای مانند کلید هوایی، گزینه متناسب با نیاز‌های خود را تهیه کنید، نیاز است تا به شکل کامل این محصول را بشناسید. با توجه به این موضوع، ما در این نوشته کوشیدیم تا یک راهنمای خرید کلید مینیاتوری را به شکل کامل را به شما ارائه دهیم که شامل اطلاعات کامل این محصول و همچنین نکات مهم در خرید کلید هوایی بوده و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.