راهنمای خرید رله ضربه ای

در خرید رله ضربه ای، نکات زیادی هستند که باید در نظر بگیرید چراکه این محصول، با وجود ساختار نه‌چندان پیچیده، نقشی اساسی در مدارات الکتریکی دارد و در صورتی‌که نمونه نامناسب را انتخاب کنید، نه‌تنها عملکردی ایمن درنداشته، بلکه خود رله ضربه ای می‌تواند عامل خطر باشد. این رله‌ها از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در مدارات الکتریکی هستند و از این رو انواع متنوعی با جزئیات مختلف برای این محصول وجود دارد.
با توجه به همه این موارد، نیاز است تا پیش از تهیه این محصول، نگاهی به راهنمای خرید رله ضربه ای که در ادامه برای شما آماده کرده‌ایم داشته باشید.

رله ضربه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین موضوعی که در راهنمای خرید رله ضربه ای باید بررسی شود، معرفی خود رله ضربه ای است. رله ضربه ای یا رله حافظه‌دار، یک المان بسیار کاربردی در مدارات الکتریکی ساختمانی و صنعتی است. این محصول با عملکردی شبیه به تایمر راه پله در آپارتمان‌ها و سایرمکان‌هایی که نیاز به خاموش و روشن کردن لامپ‌ها از چندین موقعیت متفاوت دارند، مورد استفاده قرار می گیرند؛ با این تفاوت که تایمر راه پله از ساختار پیچیده‌تری برخوردار است و پس از سپری شدن ی وقفه زمانی کوتاه، مدار تایمر قطع می شود. یکی از موارد استفاده از رله ضربه ای در صنعت، در مدار های فرمان قطع و وصل موتور الکتریکی است که با کمک شستی انجام می‌شود.
به صورت کلی، رله نوعی کلید الکتریکی برای قطع و وصل جریان برق است اما رفتاری متفاوت با کنتاکتورهای عادی دارد و نحوه عملکرد آن هم نه بر اساس فشار فیزیکی، بلکه بر اساس ولتاژ دریافتی است. لازم به ذکر است که رله ضربه ای با نام‌های رله حافظه‌دار، رله راه پله، استپ رله و ایمپالس رله (Impulse Relay) هم شناخته می‌شود.

عملکرد رله ضربه ای چگونه است؟ رله‌های ضربه ای بر اساس سیگنال ضربه دریافتی کار می‌کنند؛ به گونه‌ای که با یک بار تحریک رله توسط یک سیگنال، وضعیت تیغه خروجی رله معکوس می‌شود (بسته به حالت کنتاکت‌های رله). اگر رله در حالت فعال یا اصطلاحا وصل باشد، با یک بار تحریک بوبین توسط یک پالس، رله غیر فعال شده و اتصال ورودی و خروجی قطع می‌شود و با یک پالس دریافتی دیگر، تیغه تحریک شده و دوباره ورودی به خروجی رله متصل می‌شود. توجه داشته باشید که در فرایند مذکور نیازی به اعمال هیچ‌گونه فشار فیزیکی با تیغه خودنگهدار و شستی استپ وجود ندارد و فقط یک شاسی استارت یا NO لازم است.
به عبارت دیگر، با یک بار فشرد شدن شستی و ایجاد سیگنال ضربه، رله در مدار وصل شده و با فشردن دوباره همان شستی یا شستی‌های موازی شده با آن، مدار قطع می‌شود.
انواع رله ضربه ای
همانطور که پیشتر گفته شد، به واسطه کاربرد گسترده، رله ضربه ای دارای انواع مختلفی است که هر کدام از این انواع نیز دارای جزئیات خاص خود هستند و برای خرید رله ضربه ای، بررسی این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد. در ادامه این راهنمای خرید رله ضربه ای، برخی از رایج‌ترین انواع این محصول را از جوانب مختلف برری کرده‌ایم.

انواع رله ضربه ای از نظر رنج ولتاژ: آنچه که باید بدانید

اولین مشخصه‌ای که رله‌های ضربه ای را بر اساس آن تقسیم‌بندی می‌کنند، رنج ولتاژی است. رله‌های ضربه را می‌توان برای رنج ولتاژهای مختلف با جریان مستقیم یا متناوب استفاده کرد. تولید‌کنندگان رله‌های ضربه ای برای جریان‌های مستقیم، رله‌هایی با دامنه نامی ولتاژ 12،24،48 و 110 ولت را تولید می‌کنند. در مقابل، برای جریان‌های متناوب، رله‌هایی با دامنه ولتاژ 24،48،110،120،220،230 و 240 ولت تولید می‌شود.

انواع رله ضربه ای از نظر ساختار و نوع عملکرد: رله‌های ضربه ای با ساختارهای متفاوتی ساخته می‌شوند و هر کدام از این ساختارها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. برخی از این ساختار‌ها عبارت‌اند از:

• رله ضربه ای هیدرولیکی: . رله‌‎های هیدرولیکی با استفاده از نیروی هیدرولیکی، بار را کنترل می‌کنند. این نوع رله‌‌ها برای کاربردهایی که نیاز به نیروی مکانیکی بالا دارند، استفاده می‌شود
• رله ضربه ای الکترومغناطیسی: رله‌های ضربه ای الکترومغناطیسی معمولاً برای کنترل بارهای سنگین و قدرتمند استفاده می‌شوند. این نوع رله‌‌ها به وسیله یک سلونوئید الکترومغناطیسی کنترل شده و اساس عملکرد آنها بر اساس میدان‌های مغناطیسی است. با اعمال یک جریان الکتریکی به سلونوئید، یک فلوکس مغناطیسی ایجاد می‌شود که باعث جذب یک سیمکش به سلونوئید شده و در نتیجه این فرایند، رله فعال می‌شود.
• رله ضربه ای پنوماتیکی: این نوع رله‌‌ها با نیروی پنوماتیکی عمل می‌کنند. در رله ضربه ای پنوماتیکی با اعمال فشار هوا به رله، بار کنترل می‌شود. این رله‌ها برای محیط‌هایی که خطر انفجار وجود دارد مناسب‌تر هستند.
• رله ضربه ای الکترونیکی: در این نوع رله‌‌ها، جریان الکتریکی ورودی به کمک اجزای الکترونیکی مانند ترانزیستورها و ماسفت‌‌ها کنترل می‌شود. این رله‌‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر از رله‌‌های ضربه ‌ای الکترومغناطیسی عمل می‌کنند

انواع رله ضربه ای از نظر جریان نامی

جریان نامی عبارت است از میزان جریان الکتریکی قابل تحمل برای رله ضربه ای. این موضوع اهمیت زیادی دارد و شاید مهم‌ترین موضوعی باشد که باید در راهنمای خرید رله ضربه ای بررسی کنیم چرا که اگر رله با جریان نامی نامناسب انتخاب شود، سلامت مدار الکتریکی به خطر خواهد افتاد. البته توجه داشته باشید که جریان نامی حالت ایده آل است و بسته به کیفیت کلید و شرایط مدار، حداکثر جریان قابل تحمل توسط رله ممکن است که کم‌تر و یا بیشتر باشد.
تعیین میزان جریان نامی بسته به ساختار رله و برند است اما به شکل معمول، این رله‌ها در جریان‌های 10، 16 و 32 آمپر تولید می‌شوند.

انواع رله ضربه ای از نظر کنتاکت‌ها: به صورت کلی، رله‌ها به انواع NO و NC تقسیم‌بندی می‌شوند. نوع NC یا Normally close حالتی‌است که در آن رله به شکل عادی متصل بوده و برای ایجاد اتصال نیازی به تحریک ندارد. اما نوع دیگر یعنی NO یا Normally open دقیقا برعکس حالت قبلی است به این شکل که رله در حالت عادی قطع است و برای اتصال نیاز به تحریک وجود دارد.
انواع رله ضربه ای از نظر برند: برند‌های مختلفی در سرتاسر جهان رله ضربه ای را تولید می‌کنند اما به واسطه تحریم‌ها، تنها 4 یا 5 برند در ایران فعال هستند. این برند‌ها عبارت‌اند از:
• فیندر
• اشنایدر الکتریک
• ….

قیمت رله ضربه ای: از آنجا که رله ضربه ای محصولی است که معمولا با تعداد بالا تهیه می‌شود، یکی از مهم‌ترین نکاتی که افراد در هنگام خرید این محصول در نظر دارند، قیمت محصول است. قیمت رله ضربه ای به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از نوع رله ضربه ای گرفته تا برند محصول و جریان و ولتاژ عملکرد، همگی در تعیین قیمت نهایی محصول اثرگذار هستند. از طرفی با توجه به نوسانات بازار قیمت محصولات همواره در حال تغییر است و از این رو توصیه می‌شود تا از مراجع معتبر، قیمت را به صورت به‌روز استعلام کنید.
گارانتی رله ضربه ای
برای محصولاتی مانند رله ضربه ای که به شکل دائم در برابر آسیب‌های مختلف قرار دارند، گارانتی بسیار مهم است و در خرید خود باید توجه داشته باشید که محصولاتی را تهیه کنید که دارای گارانتی معتبر باشند. البته اعتبار گارانتی به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید هم بستگی دارد.
تمام رله‌های ضربه ای با برند‌های مختلف که در این راهنمای خرید رله ضربه ای بررسی کردیم دارای گارانتی معتبر با شرایط مناسب هستند و در صورتی‌که محصول را از فروشندگان معتبر تهیه کنید، گارانتی بلافاصله بعد از خرید برای شما فعال خواهد شد.

نکات مهم در انتخاب رله ضربه ای: مهم ترین نکات درباره رله ضربه ای!

هدف از نگارش این راهنمای خرید رله ضربه ای، این است که بتوانید با اطلاعات بیشتری برای خرید این محصول اقدام کنید تا خرید شما تا حد امکان بهینه و مقرون به‌صرفه باشد. از این رو با توجه به موارد گفته شده، باید نکات زیر را در خرید خود در نظر داشت باشید:

  • در هنگام خرید به اصالت محصول توجه کنید
  • حتما رله ضربه ای را از فروشندگان معتبر تهیه کنید
  • از معتبر بودن گارانتی رله ضربه ای اطمینان حاصل کنید
  • پیش از انتخاب یک محصول، کاتالوگ آن را به شکل کامل مطالعه کنید
  • پیش از خرید، حتما مشخصات محصول را با نیاز‌های خود مطابقت دهید

 

اینکه بتوانید محصول کاملا مناسب را انتخاب کنید، نیازمند تخصص در زمینه مهندسی برق است و شاید همه افراد این تخصص را نداشته باشند. برای این افراد توصیه می‌شود که حتما پیش از خرید، با افراد متخصص مشورت کرده و یا از فروشگاه‌هایی خرید کنند که امکان دریافت مشاوره تخصصی خرید از آنها وجود دارد.
خرید انواع رله ضربه ای از رها الکتریک
مجموعه رها الکتریک، به عنوان نمایندگی رسمی بسیاری از برند‌های معتبر تولید‌کننده رله ضربه ای در ایران، آماده ارائه این محصول با بهترین شرایط ممکن به شما مشتریان گرامی است. تمامی محصولات رها الکتریک با ضمانت اصالت کالا و با قیمت مناسب و خدماتی نظیر مشاوره رایگان خرید ارائه می‌شوند. برای بهره‌مندی از این خدمات، تنها کافی است که در بخش فروشگاه سایت رها الکتریک، محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و فرایند خرید را تکمیل کنید تا محصول خریداری شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در هر کجای کشور به شما تحویل داده شود. همچنین برای ارتباط با کارشناسان ما می‌توانید از طریق شماره تلفن …. اقدام کنید.
رله‌های ضربه ای محصولات پییچده‌ای نیستند اما از آنجا که نقش مهمی را در مدارات الکتریکی ایفا می‌کنند، باید در خرید این محصولات به نکات مختلفی توجه داشت. مواردی مانند نوع رله ضربه ای، برند محصول و مشخصات فنی از مهم‌ترین نکاتی بودند که ما در این راهنمای خرید رله ضربه کوشیدیم بررسی کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.