راهنمای خرید شیر برقی شم

زمانی که بحث خرید شیر برقی می‌شود، یکی از اولین برند‌هایی که به ذهن میرد، برند شم ایتالیا ‌است! محصولات این برند به واسطه کیفیت بالا، اعتبار برند و خدمات پس از فروش مناسب، نه‌تنها در ایران بلکه در کل جهان فروش بالایی دارند و معمولا پای ثابت سیستم‌های اتوماسیون صنعتی هستند. با این وجود، باید توجه داشته باشید که شیر برقی شم، جدا از اینکه از تنوع مدل‌های بالایی برخوردار است، همچنین خود محصول نیز از نظر فنی جزئیات زیادی دارد که در هنگام خرید حتما باید در نظر داشته باشید.
در مجموعه رها الکتریک تامین موجودی کاملی از انواع شیر برقی شم صورت گرفته تا شما مشتریان گرامی بتوانید با دست باز و اطمینان از اصالت و سلامت محصولات، برای خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنید. اگر برای خرید نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، در ادامه این راهنمای خرید شیر برقی شم همراه ما باشید.

معرفی کلی برند شم: هرآنچه که باید بدانید!

به عنوان کشور‌های تولید‌کننده محصولات اتوماسیون صنعتی، احتمالا کشور‌هایی مانند آلمان، تایوان، چین، آمریکا را در نظر بگیرید؛ اما این بار با یک برند ایتالیایی سروکار داریم! برند شم یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان تجهیزات اندازه‌گیری سیالات در اروپا و حتی کل جهان است که به شکل گسترده‌ای انواع شیر و پمپ برقی را در بالاترین درجات استاندارد کیفیت جهانی به تولید می‌رساند. شم (Ceme)، به دلیل بهره‌گیری از تکنولوژی بالا برای تولید محصولات خود و همچنین استفاده از دانش روز دنیا، به تهیه راه‌حل‌های نوآورانه برای مشتریان مشهور شده است؛ البته با قیمتی کاملا مناسب و منطقی. برخی از مشهورترین مشتریان این شرکت عبارت اند از Philips، Coca Cola، Nestle و Delonghi.
شرکت شم در سال 1974 توسط رنزو میوتی و با هدف تولید و توسعه محصولاتی نظیر دریچه‌های صنعتی و پمپ‌ها تاسیس گردید و در همان سال‌های ابتدایی توانست سهم قابل توجهی از فروش بازار اروپا را به خود اختصاص دهد. در بین سال‌های 1980 تا 1990، شرکت CEME با نوآوری‌هایی که تا به امروز در بین تولید کنندگان تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل سیالات دیده نشده بود و به منظور گسترش بازه‌ی تولید، طراحی و توسعه اجزای کنترل مایعات را شروع کرد.

معرفی شیر برقی شم: شیر برقی شم چیست؟!

اولین قدم از راهنمای خرید شیر برقی شم، شناخت خود محصول و بررسی جزئیات فنی و عملکرد آن است. شرکت شم به شکل کلی دو دسته از شیر‌های برقی رایج در جهان را به تولید می‌رساند که اولین و رایج‌ترین نمونه، شیر سلونوئیدی است. شیر برقی یا شیر سلونوئیدی (Solenoid Valve) شیرهایی هستند که به وسیله جریان الکتریسیته باز یا بسته می‌شوند. یک شیر برقی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است؛ بدنه شیر و بوبین یا کویل (Coil) و به شکل کلی می‌توان گفت که عملکردی شبیه به رله دارند. بوبین شیر برقی مانند بوبین رله‌ها دارای یک هسته مرکزی و یک سیم پیچ است و عملکرد ان به این صورت است که با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ و ایجاد میدان مغناطیسی، شیر برقی باز یا بسته می‌شود. شیرهای برقی‌ای که در حالت قطع جریان الکتریسیته باز هستند و سیال می‌تواند از آن عبور کند، شیر برقی NO (Normally Open) و به شیرهای برقی که در حالت قطع جریان الکتریسیته بسته هستند و سیال نمی‌تواند از ان عبور کند، NC(Normally Close) نام دارند

نمونه بعدی که به اشتباه به عنوان شیر برقی شناخته می‌شود، اکچویتور‌های موتوری است. اکچویتورها یا عملگرها که غالبا به صورت پنوماتیکی یا بادی، الکتریکی یا برقی و مکانیکی یا دستی تولید می‌شوند، در واقع شیر نیستند؛ بلکه دستگاه‌هایی برای کنترل شیرآلات عادی به شمار می‌روند! این عملگرها با نصب شدن بر روی شیرآلات، به باز یا بسته شدن کامل و یا درصدی شیرها نظارت دارند و می‌توانند درست مانند شیرهای برقی، عملکرد شیرآلات را کنترل کنند؛ البته لازم به ذکر است که این دستگاه ها امکانات شیر برقی را ارائه نمی‌دهند.
از رایج‌ترین کاربردهای شیر برقی شم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهویه‌ی مطبوع
  • دستگاه‌های بخار ساز
  • دستگاه‌های جوشکاری
  • دستگاه‌های مدیریت آب
  • دستگاه‌های قهوه یا آبمیوه
  • ماشین لباسشویی یا ظرفشویی
  • سیستم گرمایشی، سرمایشی
  • ماشین آلات کاربردی در داروسازی
  • ماشین آلات کاربردی در صنایع غذایی

 

راهنمای خرید شیر برقی شم – آنچه که باید بدانید

حال که به شکل کامل با شیر برقی شم آشنا شدید، بهتر است به بررسی راهنمای شیر برقی شم بپردازیم. برای خرید شیر برقی شم نیاز است تا برخی نکات بسیار ساده را در نظر داشته باشید که در ادامه، تمامی این نکات را با جزئیات کامل و به شکل قدم به قدم بررسی کرده‌ایم.

جمع آوری کامل اطلاعات از سیستم مد نظر: این مرحله لزوما در راهنمای خرید شیر برقی شم قرار ندارد و به شکل کلی، برای خرید هر نوع شیر برقی‌ای، اولین قدم این است که اطلاعات کاملی را از سیستمی که قصد نصب محصول در آن را دارید جمع‌آوری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به خوبی نیاز‌های سیستم را بشناسید و بتوانید بر اساس آن نیاز‌ها، بهترین محصول را انتخاب کنید. برخی از اطلاعات سیستم که باید در خرید شیر برقی در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:
سیال: باید شیر مناسب برای نوع سیال مد نظر که می‌تواند آب، هوا، گازوئیل، روغن، بخار یا مایعات دیگر باشد را انتخاب کنید
بررسی نوع شیر مورد نیاز: اطمینان حاصل کنید. در ادامه بیشتر درباره انواع شیر برقی شم صحبت خواهیم کرد
نرخ جریان: برای تعیین میزان جریان مورد نیاز برای بررسی صحیح شیر برقی باید بررسی‌های منظم انجام شود چرا که فشار جریان سیال حتی می‌تواند در محاسبات سیستم نیز تاثیر گذار باشد. باید اطمینان حاصل کنید که اگر شیر خیلی بزرگ است، به چه مقدار جریان نیاز دارید؛ با انجام این کار می‌توانید تا حدود زیادی از هدر رفت مایعات جلوگیری کنید. همچنین اگر شیر خیلی کوچک باشد، محرک به خوبی جریان پیدا نمی‌کند
میزان برق قابل ارائه در سیستم: دانستن مقدار ولتاژ یا وات مورد نیاز، می‌تواند به شما کمک کند نوع مناسب شیر برقی را برای استفاده در برنامه انتخاب کنید. توجه داشته باشید که جریان توسط دهانه دریچه محدود می‌شود و از این رو، دهانه‌های بزرگتر نیاز به انرژی بیشتری برای استفاده دارند.
اندازه درگاه: اندازه‌های درگاه را به اندازه کافی در پایه یا منیفولد بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که اتصالات شیر ​​به درستی تهیه شده اند.
هدف ویژه: باید بررسی کنید که شیر برقی را دقیق برای چه هدفی نیاز دارید؟ برای چشمه زیر آب، برای درجه حرارت بالا،برای مکان‌های بیرونی، خطرناک و فضاهای قابل اشتعال یا انفجار.
البته این کار نیازمند تخصص و تجربه کافی در زمینه اتوماسیون صنعتی و پایپینگ است و در صورتی‌که اطلاعات کافی در این زمینه را ندارید، توصیه می‌شود از افراد متخصص کمک بگیرید.

توجه به پارامترهای مهم برای شیر‌های برقی: بعد از اینکه جزئیات لازم برای خود سیستم مد نظر بررسی شد، نیاز است تا در باره مشخصات فنی شیر برقی شم و جزئیات عملکردی هر کدام نیز اطلاعات کامل کسب کنید. برخی از این پارامترها را برای شیر سلونوئید ولو را در ادامه بررسی کرده‌ایم.
ولتاژ و سیم پیچ: عبارت است از میزان ولتاژ نامی لازم برای فعال شدن بوبین شیر برقی
زمان پاسخگویی: زمان پاسخ یک شیر برقی به عنوان فاصله زمانی بین لحظه فعال شدن شیر برقی تا زمانی که فشار به 10٪ کاهش یابد یا تا 90٪ از حداکثر فشار تست افزایش یابد، تعریف می‌شود.توجه داشته باشید که اگر حداکثر فشار نامی یک شیر بالاتر از شش بار باشد، زمان پاسخ دهی در شش بار اندازه‌گیری می‌شود.
محدوده دما: بررسی محدوده دمای شیر انتخاب یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که در هنگام خرید باید انجام دهید چرا که در صورت انتخاب شیر نامناسب، امکان یخ‌زدگی و یا عملکرد نامطلوب در مای بالا و پایین وجود دارد
فشار عملیاتی: فشار عملیاتی می‌تواند با فشار نامی شیر متفاوت باشد؛ از این رو دفترچه راهنمای فشار کاری که توسط سازنده شیر ارائه شده را بررسی کنید.
اصول عملکرد: شیرهای برقی به سه شکل مستقیم، نیمه‌مستقیم و غیر مستقیم عمل می‌کنند. انتخاب اصول عملکردی باید بر اساس نوع مدار طراحی شده برای شیر برقی باشد و در این بین نمی‌تواند یکی را بهتر از دیگر موارد دانست
سایز شیر: منظور از سایز شیر، قطر نامی دریچه ورودی و خروجی است که در شیرهای شم با کم‌ترین ضریب خطای ممکن مواجه هستیم. اندازه شیر یکی از پارامترهای اصلی و تاثیرگذار در قیمت است و همچنین جریان سیال ورودی را نیز مشخص می‌کند. معمولا شیرهای برقی در اندازه‌های ۱/۴ – ۱/۲ – ۳/۴ – ۱ – ۱ ۱/۴ – ۱ ۱/۲ – ۱ ۳/۴ – ۲ ‌ ساخته‌ و به بازار‌ عرضه‌ می‌شوند.
درجه حفاظت: درجه حفاظت (IP(Ingress Protection، امکان نصب یک دستگاه را در محیط‌های خطرناک، و مقاومت در برابر ورود آب و گرد و غبار و سایر عوامل خارجی مخرب در محیط را نشان می‌دهد. این کد با توجه به استاندارد IEC 60529 تعیین می‌شود
ظرفیت شیر برقی: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار برای خرید شیر برقی اندازه جریان است. اگر ظرفیت شیر برقی پایین باشد نمی‌توان از آن برای فرایندهای کنترلی استفاده کرد. همچنین اگر ظرفیت شیر بیشتر از جریان سیال باشد باعث اتلاف سیالات در فرآیندها می‌شود.

انتخاب نوع شیر برقی شم: چه نوع شیری مناسب ما است؟!

شیر برقی شم مانند سایر محصولات مشابه از نظر عملکردی دارای انواع مختلفی است. انتخاب نوع شیر برقی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین عامل، ساختار سیستم و نحوه عملکرد کلی آن است. برخی از انواع شیر برقی شم از نظر عملکردی عبارت‌اند از:
شیر برقی شم دوراهی: این نوع شیر برقی دریچه ورودی و خروجی دارد و به منظور قطع و وصل جریان سیالات در یک مسیر مستقیم به کار می‌رود
شیر برقی شم سه راهی: این نوع شیر برقی سه دریچه ورودی، خروجی و مشترک دارد و بهترین گزینه برای کنترل جریان سیالات در دو مسیر مختلف است
شیر برقی شم بخار: این نوع شیر برقی به منظور کنترل جریان بخار در سیستم‌های مختلف صنعتی و کشاورزی کاربرد دارد
شیر برقی شم آب: این نوع شیر برقی برای کنترل جریان آب در سیستم‌های لوله کشی، آبیاری و سایر سیستم‌های مشابه کاربرد دارد
شیر برقی شم پنوماتیک: این نوع شیر برقی با بهره‌گیری از هوای فشرده عمل می‌کند و برای کنترل جریان سیالات در سیستم‌های پنوماتیکی به کار گرفته می‌شود
شیر برقی شم برقی: این نوع شیر برقی با استفاده از انرژی برق عمل کرده و به منظور کنترل جریان سیالات در سیستم‌های برقی به کار می‌رود

توجه به کیفیت و اصالت کالا: از آنجا که شیر برقی شم یک محصول وارداتی است و شرکت تولید کننده هم نمایندگی رسمی در ایران ندارد، متاسفانه فعالیت واسطه‌های غیر قانونی و نامعتبر در بازار این محصول بسیار شدید است. در این شرایط احتمال اینکه محصول ارائه شده به شما تقلبی بوده و یا برای فعال‌سازی گارانتی آن دچار مشکل شوید وجود دارد. برای رفع این تهدید، تنها یک راه وجود دارد و آن هم خرید شیر برقی شم از فروشندگان معتبر است.
خدمات پس از فروش و گارانتی شیر برقی شم در ایران چگونه است؟
متاسفانه به واسطه تحریم‌ها، شرکت شم در ایران شعبه رسمی ندارد اما خوشبختانه واردات محصولات این شرکت به شکل کاملا قانونی و گسترده به کشور صورت می‌گیرد. این واردات را برخی شرکت‌های واسطه انجام می‌دهند و علاوه بر خود محصول، خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات را هم دقیقا مطابق با سیاست‌های خود شرکت شم به مشتریان ارائه می‌دهند. مجموعه رها الکتریک نماینده همین شرکت‌ها و به عبارتی نمایندگی رسمی شیر برقی شم در ایران است و در خرید از فروشگاه ما، دقیقا از همان خدمات پس از فروش و گارانتی‌ای برخوردار خواهید شد که در خرید از خود شعبه رسمی شرکت به مشتریان ارائه می‌شود.

خرید شیر برقی شم با بهترین شرایط از مجموعه رها الکتریک

همانطور که گفته شد، بهترین راه برای کسب اطمینان از اصالت محصول و اعتبار گارانتی، خرید از مجموعه‌های معتبر است. مجموعه رها الکتریک به عنوان نمایندگی رسمی فروش محصولات شما در ایران، با خدمات ویژه فروش شامل ارائه قیمت رقابتی و مشاوره رایگان در هنگام خرید، آماده ارائه انواع شیر برقی شم به شما مشتریان گرامی است. برای خرید انواع شیر برقی شم، تنها کافی است که به صفحه مربوط به این محصولات در فروشگاه سایت رها الکتریک مراجعه کرده و محصول مد نظر خود را انتخاب کنید و پس از تکمیل فرایند خرید، منتظر باشید تا محصول خریداری شده در هر کجای کشور برای شما ارسال شود.
در بین تمامی انواع تولید کنندگان سیستم‌های اندازه‌گیری و کنترل سیالات در بازار اتواسیون صنعتی، یکی از برجسته‌ترین نام‌‎ها، شم است. این برند ایتالیایی بسیار مشهور بخش زیادی از انرژی خود را برای تولید انواع شیر برقی تخصیص داده و از این رو توانسته محصولاتی بسیار کاربردی و پیشرفته را به بازار ارائه کند. تنوع بالای محصولات این برند به همراه جزئیات مختلفی که در این باره وجود دارد باعث شده تا مشتریان معمولا قدری در هنگام خرید سردرگم باشند واز این رو ما در این نوشته کوشیدیم تا یک راهنمای خرید شیر برقی شم را به شکل کامل و جامع به شما ارائه کنیم؛ امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.