خرید فتوسل

خرید فتوسل همیشه با پیچیدگی‌های زیادی همراه بوده چرا که این محصول، با وجود اینکه یک وظیفه مشخص داشته و معمولا با ساختار‌های ساده‌ای نیز به تولید می‌رسد، اما باز هم جزئیات زیادی برای این محصول وجود دارند. فتوسل‌ها معمولا کاربری خیلی حساسی ندارند و اغلب در کاربری‌های عمومی بیشتر استفاده می‌شوند اما از طرفی، عملکرد نادرست فتوسل حتی در سیستم‌های معمولی می‌تواند آسیب‌زا باشد و از این رو، باید در انتخاب فتوسل دقت بالایی داشته و همچنین نیاز‌های خود را نیز به‌خوبی بشناسید.

در فروشگاه تخصصی رها صنعت، می‌توانید انواع مختلف این محصول را با شرایط ویژه فروش تهیه کنید و همچنین در صورتی‌که نیاز به اطلاعات بیشتری درباره این محصول دارید، در ادامه این راهنمای خرید فتوسل همراه ما باشید.

فتوسل چیست؟ هرآنچه که باید بدانید!

مهم‌ترین امر در راهنمای خرید فتوسل، بررسی کامل این محصول است چراکه برای اینکه بتوانید فتوسل مناسب با نیاز‌های خود را تهیه کنید، باید به خوبی آن را بشناسید. فتوسل را می‌توان اولین قدم برای هوشمند‌سازی سیستم‌های الکتریکی در نظر گرفت! این محصول یک المان کنترلی است که می‌تواند بدون دخالت انسان و به شکل کاملا اتوماتیک، یک مدار را قطع و وصل کند. منبع واکنش فتوسل‌ها نور است(نه الزاما نور خورشید). این محصولات نسبت به نور واکنش نشان داده و فرایند قطع و وصل را با شناسایی شدت نور انجام می‌دهند. همانطور که پیشتر گفته شد، این محصولات از نظر ساختاری خیلی پیچیده نیستند و برای ساخت یک فتوسل، تنها نیاز به یک المان اصلی به نام مقاومت نوری، به انگلیسی light-dependent resistor (LDR)، و یک‌سری المان‌های الکتریکی دیگر نظیر خازن و مقاومت احتیاج است. البته لازم به ذکر است که امروزه انواع مدرن‌تری از فتوسل‌ها وجود دارند که با امکانات بیشتر و برای کاربرد‌های بیشتر و دقت بالاتر به تولید رسیده‌اند. 

 

عملکرد فتوسل به چه صورت است؟

همانطور که پیشتر گفته شد، منبع اصلی واکنش فتوسل، نوراست؛ به این صورت که با تابیدن یک شدت مشخصی از نور به سنسور نور فتوسل یا همان LDR، مقدار مقاومت سنسور تغییر کرده و مسیر جریان قطع و یا وصل می‌شود. در واقع فتوسل را می‌توان یک کلید در نظر گرفت که به‌جای نیاز به لمس کردن، تنها با کم و زیاد شدن شدت نور قطع و وصل می‌شود. به‌صورت کلی، دو نوع فتوسل وجود دارند؛ نمونه اول با افزایش شدت نور متصل شده و برخی دیگر با کاهش شدت نور وصل می‌شوند و در برخی نمونه‌ها نیز امکان تنظیم این موضوع وجود دارد.

 

انواع فتوسل ها در یک نگاه: مقایسه و بررسی ویژگی ها

توصیه می‌شود به این بخش از راهنمای خرید فتوسل توجه ویژه‌ای داشته باشید چرا که انتخاب نوع محصول مورد نیاز شما، نیاز است تا حتما انواع مختلف فتوسل را بشناسید. این محصولات از نظر ساختار و قابلیت‌ها انواع مختلفی دارند و همین پیچیدگی در مشخصات فنی انواع مختلف این محصول است که می‌تواند باعث سردرگمی خریداران شود. در ادامه برخی از انواع این محصول را بررسی کرده‌ایم.

فتوسل معمولی: هر چه که تا به اینجا درباره فتوسل بررسی کردیم، مشخصات فتوسل‌های عادی بودند. فتوسل‌ها محصولات قدیمی‌ای در صنعت برق هستند و نمونه‌های معمولی که از اولین نمونه‌ها هستند، تنها قابل قطع و وصل کردن را داشته و معمولا هم قابل تنظیم نیستند. این نوع فتوسل‌ها دارای ساده‌ترین ساختار بوده و از یک سنسور نور، رله و مدار فرمان تشکیل شده‌اند و معمولا در مصارف عادی کاربرد دارند. این محصولات در کاربردی‌های حساس و صنعتی کاربرد ندارند چرا که معمولا از دقت بالایی برخوردار نیستند. اغلب فتوسل‌ها به این صورت کار می‌کنند که با کاهش نور، مقاومت‌سان کم‌تر شده و رله وصل می‌شود اما انواع دیگری از این محصول نیز وجود دارند که عملکردی معکوس داشته و به آنها نیز فتوسل معکوس می‌گویند.

فتوسل دیجیتال: نمونه عادی فتوسل که پیشتر بررسی کردیم نمونه آنالوگ بود اما نمونه‌های دیجیتال این محصول نیز با دقت و قابلیت بالا‌تری نیز ساخته شده‌اند. این نوع فتوسل از یک سنسور نور دیجیتال و مدار فرمان تشکیل شده است. فتوسل‌های دیجیتال دقت و حساسیت بالاتری نسبت به فتوسل‌های معمولی دارند و در مصارف صنعتی که دقت بالاتری نیاز دارند، استفاده می‌شود. فتوسل دیجیتال دارای قیمت بیشتری از فتوس‌های آنالوگ است و اگر بخواهیم درباره امکانات این محصول صحبت کنیم، نیاز به یک نوشته جداگانه و مفصل وجود دارد چرا که فتوسل‌های دیجیتال می‌توانند با قابلیت‌های بیشماری تولید شوند. امکاناتی نظیر آلارم صورتی، نمایشگر وضعیت، نمایشگر شدت نور، امکانات تنظیمات پیشرفته و بسیاری موارد دیگر که بسته به برند و نوع محصول ارائه می‌شوند.

فتوسل خورشیدی: فتوسل خورشیدی می‌تواند در انواع آنالوگ و دیجیتال و با قابلیت‌های مختلف تولید شود. اما تفاوت اصلی این محصول نسبت به سایر نمونه‌ها این است که فتوسل خورشیدی می‌تواند بدون نیاز به برق عمل کرده و برای تامین انرژی خود، از پنل‌های خورشیدی استفاده کند. دلیل اینکه کم‌تر به این محصول در راهنمایی خرید فتوسل توجه می‌شود، این است که این محصول دارای نقاط ضعف بسیار زیادی هستند و معمولا کم‌تر به کار گرفته می‌شوند.

فتوسل نجومی: یکی از دلایلی که پیشتر گفتیم خرید فتوسل می‌تواند امری چالش‌برانگیز باشد و از این رو نیاز به راهنمای خرید فتوسل وجود دارد، محصولی مانند فتوسل نجومی است! فتوسل نجومی تصورات‌تان را نسبت به فتوسل به‌هم می‌زند چراکه این محصول اصلا با نور کار نمی‌کند! در عوض، می‌توانید با ارائه یک برنامه کامپیوتری عملکرد این محصول را کنترل کنید. فتوسل‌های نجومی برای مکانی‌هایی استفاده می‌شوند که امکان دریافت نور را ندارند، مانند تابلو‌های برق و به جای نور مستقیم، می‌توان زمان وجود نور یا قطع شدن نور را به دستگاه داد و فتوسل بر اساس همین برنامه ارائه شده فرایند قطع و وصل را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که فتوسل نجومی که بسیار کاربردی نیز هستند، در دسته‌بندی فتوسل‌های دیجیتال قرار می‌گیرند.

فتوسل ساعتی: تمامی انواع فتوسل که تا به اینجا بررسی کردیم، تنها برای کنترل روشنایی کاربرد دارند اما فتوسل ساعتی را می‌توان در تمامی سیستم‌های الکتریکی استفاده کرد.

فتوسل

کاربردهای فتوسل در صنعت، اتوماسیون و زندگی روزمره

تا به اینجای این راهنمای خرید فتوسل، متوجه شدیم که فتوسل‌ها برای کنترل سیستم‌های روشنایی کاربرد دارند اما این تنها کاربرد کلی این محصول است و با بهره‌گیری از همین کاربرد، این محصول مصارف زیادی را در کاربری‌های خانگی، شهری و صنعتی دارد. برخی از این کاربرد‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

کاربرد فتوسل در مصارف خانگی

از فتوسل‌ها می‌توان برای کنترل روشنایی باغ‌ها و راهروهای منازل استفاده کرد. همچنین این محصول را می‌توان در گلخانه‌ها نیز برای قطع و وصل لامپ‌های شبیه‌ساز نور خورشید استفاده کرد تا گیاهان، بدون نیاز به نظارت اپراتور، در ساعات مشخص از نور مناسب بهره‌مند شوند. البته لازم به‌ذکر است که در کاربری‌های خانگی و عادی، اتوماسیون نیاز خیلی ضروری‌ای نیست و از این رو، فتوسل‌ها در کاربری کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

کاربرد فتوسل در معابر عمومی

می‌توان گفت که دلیل اصلی ساخته شدن فتوسل‌ها، نیاز به اتوماسیون روشنایی در معابر عمومی بوده. احتمالا شما هم دیده باشید که در خیابان به‌شکل ناگهانی لامپ‌های موجود روی تیرهای برق روشن می‌شوند. شاید فکر کنی که یک اپراتور در یک ساعت مشخص کلید این لامپ‌ها را زده و معابر روشن می‌شوند! اما باید بدانید که این فرایند ابدا ربطی به ساعت ندارد و تمامی این لامپ‌ها دارای فتوسل‌های مناسبی هستند که با تاریک شدن هوا، خود به خود لامپ‌ها روشن خواهند شد.

همچنین از فتوسل‌های ساعتی که پیشتر گفتیم این محصولات علاوه بر لامپ‌ها برای سایر سیستم‌ها نیز استفاده می‌شوند، در تابلو برق‌های موجود در خیابان‌ها نیز استفاده می‌شود تا فرایندهای مربوطه، بر اساس یک ساعت مشخص به شکل اتوماتیک قطع و وصل شوند.

کاربرد فتوسل در صنعت 

فتوسل‌های عادی کم‌تر در صنعت کاربرد دارند و اغلب فتوسل‌های کاربردی در صنعت برق، از نوع دیجیتال و برنامه‌پذیر هستند. دلیل این امر این است که در محیط‌های صنعتی شرایط نور پایدار نیست و نمی‌توان به نور محیط اطمینان کرد؛ مگر اینکه منبع نور مد نظر، یک منبع مصنوعی قابل کنترل باشد. فتوسل‌های تایمردار معمول در تابلو‌های صنعتی برای کنترل سوئیچینگ در بخش‌های مختلف کلید به کار می‌رود اما بعضا از این محصول برای کنترل خطوط صنعتی و دستگاه‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

مزایای شگفت‌انگیز فتوسل: یک گام به سوی آینده!

فتوسل‌ها برای کاربرد خود ساده‌ترین و ارزان‌ترین محصولات ممکن هستند و می‌توان گفت که عملا هیچ جایگزینی ندارد؛ نه به این دلیل که امکان ارائه جایگزین نیست بلکه به این دلیل که هیچ محصولی نمی‌توان تا این اندازه برای این کاربری (سوئیچینگ بر اساس نور محیط)، مفید و مناسب و همچنین ارزان باشد. اما جدا از ارزان بودن، این محصول یک‌سری مزایای دیگر هم دارد که عبارت‌اند از:

  • عملکرد مناسب
  • اجرای بسیار ساده
  • دقت بالا و اطمینان‌پذیری
  • عمر مفید طولانی (بسته به نوع برند و کیفیت محصول)

جدا از موارد مذکور، مهم‌ترین مزیت استفاده از فتوسل، صرفه‌جویی بسیار بالا در انرژی و بهینه‌سازی سیستم‌های الکتریکی است.

قیمت فتوسل

برترین برندهای فتوسل: راهنمای انتخاب و خرید

بدون ارائه نام برند‌های مطرح، این راهنمای خرید فتوسل ناقص است! به واسطه کاربرد بسیار گسترده این محصول در تقریبا تمامی سیستم‌ها که پیشتر بررسی کردیم، برند‌های مطرح و حتی نا شناخته زیادی این محصول را تولید می‌کنند و در خرید فتوسل، یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب برند است. برخی از رایج‌ترین و مطرح‌ترین برند‌های تولید‌کننده فتوسل عبارت‌اند از:

  • فتوسل پارس: این برند ایرانی با سابقه طولانی در تولید انواع فتوسل، سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص داده اس.
  • فتوسل لاله: این برند ایرانی نیز با تولید انواع فتوسل با کیفیت و قیمت مناسب، به عنوان یکی از رقبای اصلی فتوسل پارس شناخته می‌شود. فتوسل‌های لاله به دلیل تنوع بالا و گارانتی معتبر، محبوب هستند.
  • فتوسل Schneider Electric: این برند فرانسوی به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین برندهای تولید‌کننده تجهیزات الکتریکی در جهان، انواع فتوسل با کیفیت بالا را به بازار عرضه می‌کند. 
  • فتوسل ABB: این برند سوئیسی نیز به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح تجهیزات الکتریکی در جهان، انواع فتوسل با کیفیت بالا را به بازار عرضه می‌کند. فتوسل‌های ABB به دلیل تنوع بالا، قابلیت‌های پیشرفته و قیمت مناسب، برای مصارف مختلف صنعتی، تجاری و خانگی مناسب هستند.
  • فتوسل Legrand: این برند فرانسوی نیز با سابقه طولانی در تولید تجهیزات الکتریکی، انواع فتوسل با کیفیت بالا را به بازار عرضه می‌کند. 

مشخصات فنی فتوسل

مانند تمامی تجهیزات الکتریکی، بررسی مشخصات فنی فتوسل نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که در ادامه این راهنمای خرید فتوسل نیز قصد داریم به بررسی همین موارد بپردازیم.

  • دمای کاری
  • خروجی مجاز رله بر حسب آمپر
  • ولتاژ تغذیه: ولتاژ مورد نظر برای فعالیت فتوسل
  • شدت نور برای وصل شدن بر حسب لوکس یا کندلا
  • شدت نور برای قطع شدن بر حسب لوکس یا کندلا
  • تاخیر در وصل: مدت زمانی که نیاز است تا رله فتوسل وصل شود

شناخت این ویژگی‌های کمک می‌کند تا بتوانید بر اساس نیاز‌های خود، بهترین نوع فتوسل را انتخاب کنید.  

مهم ترین نکات در خرید فتوسل

تا به اینجای این راهنمای خرید فتوسل ، این محصول را به شکل کامل بررسی کردیم که این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نمونه را تهیه کنید. اما جدا از این اطلاعات، نیاز است تا به برخی نکات دیگر نیز توجه داشته باشید تا بتوانید بهینه‌ترین و به‌صرفه ترین خرید را تجربه کنید. برخی از این نکات عبارت اند از:

  • از اصالت برند محصول مدنظر اطمینان حاصل کنید
  • به خدمات پس از فروش محصول توجه داشته باشید
  • قیمت فتوسل مد نظر خود را در چند فروشگاه بررسی کنید
  • اطمینان حاصل کنید که فتوسل را برای چه هدفی نیاز دارید
  • در هنگام خرید، به مشخصات فنی فتوسل توجه داشته باشید

خرید فتوسل از مجموعه رها صنعت

مجموعه رها صنعت، تامین موجودی کاملی از انواع فتوسل، با مشخصات و برند های مختلف انجام داده تا شما مشتریان گرامی بتوانید با دست باز، بهترین محصول را متناسب با نیاز های خود تهیه کنید. تمامی محصولات رها صنعت با خدماتی نظیر ارائه قیمت رقابتی و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان ارائه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید ، تنها کافی است که به بخش فروشگاه سایت مراجعه کرده، محصول خود را انتخاب و فرایند خرید را تکمیل کنید تا محصول خریداری شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن  و در هر کجای کشور برای شما ارسال شود.

فتوسل، محصولی با ساختار ساده اما جزئیات مهم است که به واسطه کاربرد گسترده در تمامی سیستم های الکتریکی ، خرید آن می‌تواند با چالش های مختلفی همراه باشد. از این رو، نیاز است تا علاوه بر شناخت فتوسل و جزئیات فنی آن، برخی نکات دیگر هم در خرید این محصول در نظر داشته باشید تا بتوانید به‌صرفه ترین خرید ممکن را تجربه کنید. با توجه به همه این موارد، ما در این نوشته کوشیدیم تا تمامی این موارد را به شکل کامل بررسی کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.